Oro srauto matuokliai ir kitos elektrinės dalys
     
LT / EN / RU
    

EGR vožtuvai / EGR valves
El.vožtuvai / Electrovalves
Išpardavimas / Sale out
Informacija / Information
     Akcijos / Special Offers
     Apie lambda zondus
     Apie mus / About us
     Apie OS matuoklius/About MAF
     Apie tiekėją Meat Doria
     Garantijos sąlygos / Quarantee
     Kaip geriausia ieškoti prekės?
     Kitų automobilio dalių užsakymas
     Kur rasti kodą/How to find code
     Naujienos
Intern. katalogai / On-line catalogs
Kontaktai / Contacts
Lambda zondai / Oxygen sensors
OS matuokliai / MAF sensors
Pristatymo būdai / Delivery
Slėgio reguliatoriai / Pressure regulators
Uždegimo ritės / Ignition coils

Pradinis : Informacija / Information : Apie OS matuoklius/About MAF :

Oro srauto matuokliai

1.Kam reikalingas tas oro srauto matuoklis (osm) ir kaip jis veikia?

Oro srauto matuoklis, o tikslesnis pavadinimas būtų oro masės matuoklis ( angliškai MAF – “Mass air flow sensor” arba “Air flow meter”), yra vienas iš daugelio daviklių, esančių šiuolaikiniame automobilyje. Osm tiksliai matuoja oro masę patenkančią į vidaus degimo variklį. Pagal signalą gautą iš osm (kaip ir iš kitų daviklių) automobilio kompiuteris (ECU) apskaičiuoja reikalingą įpurkšti kuro kiekį, o dyz.varikliuose šis signalas tai pat naudojamas kontroliuoti išmetamų dujų recirkuliaciją. Osm dažniausiai stovi iš karto už oro filtro, t.y. išfiltruotas oras praeina pro oro srauto matuoklį ir toliau patenka į automobilio įsiurbimo kolektorių. Yra keletas osm tipų. Senesniuose automobiliuose buvo naudojami mechaniniai „sklendės“ tipo oro srauto matuokliai. Šioje parduotuvėje prekiaujame tik naujos kartos elektroniniais osm, kurie neturi judančių mechaninių dalių. Tai taip vadinami „hot-wire“ („karšta viela“) arba dar naujesni - „heat-film“ („kaitinamoji juostelė“) sensoriai. Jų veikimo principas yra toks pat, skiriasi tik pats sensoriaus elementas. Naujausiuose osm sensoriaus elementas – tai labai plona metalinė juostelė ant keramikos ar kitokio pagrindo, kuri įkaitinama iki 120-180C laipsnių (priklausomai nuo automobilio). Oro srovė tekėdama pro šį elementą, jį vėsina. Kuo daugiau oro, tuo labiau sensoriaus elementas atvėsinamas ir tuo daugiau srovės elektroninė mikroschema turi paduoti, kad palaikyti elemento temperatūrą pastovia. Visa tai elektroninė schema paverčia nuolatinės įtampos signalu, kuris ir perduodamas ECU.

2.Kokie požymiai, kad oro srauto matuoklis sugedo?

Oro srauto daviklis yra vienas iš svarbiausių komponentų šiuolaikinio variklio valdyme. Blogas osm siunčia neteisingą signalą automobilio kompiuteriui, ko pasekoje ECU apskaičiuoja neteisingą reikalingo įpurkšti kuro kiekį. Pagrindinis požymis, kad osm veikia blogai ar iš vis neveikia, yra nepakankama automobilio trauka, t.y. variklis neišvysto pilno galingumo. Staigiau nuspaudus akseleratoriaus pedalą, dažnai variklis nedidina apsukų, arba apsukos kyla tik iki tam tikros ribos, pradėjus važiuoti, automobilis trūkčioja. Kartais ant laisvos eigos variklis apsukas didina lyg ir normaliai, tačiau pradėjus važiuoti automobilis „nešoka“ į priekį taip kaip turėtų, t.y. variklis neišvysto pilnos galios. Kiti požymiai - labai padidėjusios kuro sąnaudos, padidėjąs dūmingumas, nestabili laisvoji eiga. Kai kuriais atvejais dėl blogo osm automobilis išvis neužsikuria. Dažnai, jeigu osm yra blogas, su atjungtu oro srauto davikliu automobilis važiuoja geriau, negu su prijungtu. Tačiau taip važinėti nepatariame, nes automobilis neišvystys pilnos galios, o kuro sąnaudos bus žymiai didesnės negu tvarkingame automobilyje. Be abejo, panašūs požymiai gali būti ir dėl kitų priežasčių, ne tik dėl osm gedimo. Todėl būtina kompiuterinė diagnostika. Tačiau, norime pabrėžti, kad ir kompiuterinė diagnostika ne visada 100% teisingai nustato automobilio „negalavimo“ priežastį. Todėl tik tada, kai matuoklį pakeičiate kitu, geru matuokliu , ir automobilis pradeda normaliai važiuoti, jūs galite būti tikri, kad automobilyje nėra kitų gedimų ir jūsų senas matuoklis tikrai sugedęs. Dažni atvejai, kai atlikdami diagnostiką meistrai nemato, kad matuoklis neveikia ne dėl to, kad yra sugedęs pats daviklis, o dėl to, kad matuoklis negauna reikalingo maitinimo dėl nutrūkusio laido, ar kontakto nebuvimo automobilio elektros sujungimuose. Aišku, šiuo atveju pakeitus matuoklį kitu, niekas nepasikeičia , ir naujas matuoklis tokio „meistro“ yra išbrokuojamas kaip neveikiantis. Esam turėję ir visai kuriozinių atvejų, kai klientas atvažiavo pirkti matuoklio, nes meistras nustatė, kad jis sugedęs, tačiau tas „meistras“ turbūt bijojo susitepti rankas, nes nebuvo atsidaręs kapoto ir nematė, kad nuo matuoklio atsijungusi oro žarna ir oras siurbiamas pro šalį, o ne pro matuoklį. Užteko prijungti žarną ir automobilis iš karto pradėjo normaliai važiuoti.

3.Kokios oro srauto daviklių gedimo priežastys?

Kompiuterinė diagnostika gali aptikti defektuotą detalę ar funkciją, tačiau paprastai ši diagnostika nenustato tikrosios osm sugedimo priežasties, kurios nepašalinus ir naujas matuoklis gali greitai sugesti. Be abejo šis daviklis, kaip ir bet kuris kitas elektroninis prietaisas gali sugesti tiesiog šiaip sau, be rimtos išorinės priežasties, tačiau labai dažnai osm gedimas turi priežastį:

- automobiliuose su įmontuota senos kartos dujine įranga, įvykus dujų sprogimui įsiurbimo sistemoje, dažniausiai matuoklis visiškai sugadinamas, nes sprogimo banga sugadina jautrų sensoriaus elementą;

- visiškai užterštas, skylėtas, neužsandarintas kraštais ar tiesiog pagamintas iš nekokybiškų medžiagų oro filtras yra viena iš pagrindinių osm gedimo priežasčių, nes blogai išfiltruotame ore esančios dulkių dalelės, dideliu greičiu lekiančios per osm, sugadina labai jautrų sensoriaus elementą;

- nesandarūs sujungimai, įtrūkusi ar skylėta oro žarna, ko pasekoje nefiltruotas oras patenka į automobilio įsiurbimo sistemą;

- tepalo purslų iš karterio ventiliacijos sistemos ar iš kitur patekimas į siurbiamą orą gali labai greitai užteršti sensorių, ar visiškai jį sugadinti. Dėl patekusio tepalo sensoriaus elementas greitai pasidengia nuosėdų, nuodegų ir dulkių sluoksniu, dėl to yra žymiai blogiau aušinamas oro ir daviklis pradeda duoti neteisingus parodymus;

- važiuojant per didelę liūtį, lietaus vanduo gali užpilti oro filtrą, o toliau patekęs į matuoklį jį sugadinti;

- staiga padidėjusi įtampa dėl generatoriaus gedimo taip pat gali sugadinti osm elektroninę schemą;

- negalima atjunginėti laidų nuo matuoklio esant įjungtam degimui ar veikiant varikliui, nes dėl įtampos šuolio matuoklis gali sugesti;

- kartais matuoklis gali sugesti užvedinėjant kitą automobilį su užvedimo laidais nuo jūsų automobilio akumuliatoriaus;

- bandymas prapūsti matuoklį suspaustu oru ar išplauti kokiais nors skysčiais, dažniausiai baigiasi visišku jo sugadinimu.

- bandymas užkurti variklį į oro filtrą įpurškiant eterinį skystį (Cold start), taip pat gali baigtis osm sugadinimu.

Net ir ekspoatuojamas tvarkingame automobilyje, oro srauto matuoklis nėra amžinas. Tai tokia detalė, kuri turi savo resursą. Net ir orig. matuokliai retai kada tarnauja ilgiau kaip 150 tūkst.km. Kodėl? Todėl, kad net ir laiku keičiant oro filtrą, per ilgesnį laiką sensoriaus elementas vis tiek po truputėlį apsineša dulkių ir riebalų sluoksniu ir matuoklio parodymams palaipsniui išėjus už normos ribų, automobilis pradeda blogai važiuoti, t.y. dingsta trauka ir padidėja kuro sąnaudos. Dažnai jau net ir 3-5 metų senumo automobiliams reikia keisti osm, o ką jau kalbėti apie Lietuvoje važinėjamus 10-15 m. automobilius. Tai informacija pamąstymui tiems, kurie galvoja, kad nusipirkę „šrotinį“ (naudotą), nors ir originalų, matuoklį galės su juo ilgai ir sėkmingai važinėti. Paprastai šrotuose parduodami matuokliai jau būna savo „atidirbę“ ir jeigu pavyksta iš kelių rasti veikiantį, tai ir jo parametrai būna „ant ribos“ ir tarnauja jis dažniausiai neilgai, o garantijos negaunate jokios.

4. Kokį oro srauto matuoklį geriausia įsigyti?

Kodėl geriausia pirkti naują osm turbūt supratote, tačiau ir tų naujų būna visokių...Labai dažnai iš klientų sulaukiame klausimo: kuo skiriasi kinietiškas matuoklis, nuo pvz. tokio pačio modelio firminio Bosch, Pierburg ar Siemens gamybos? Atsakyti galima labai trumpai - SAVO KOKYBE! Deja, bet keičiantys matuoklį pirmą kartą, dažnai galvoja, kad sumokėję už kinietišką matuoklį kokius 3-4 kartus pigiau negu už firminį, nusipirks beveik tos pačios kokybės prekę...Deja, taip nėra. Prekiaujame matuokliais jau daug metų, pradėjome būtent nuo kinietiškų, bet dar neteko matyti tokio kinų gamybos matuoklio, kurio kokybė būtų bent artima originaliems. Jau naujas kinų gamybos matuoklis gali neveikti, arba veikti blogai, t.y. jo parametrai gali būti neatitaikyti. Turėkite galvoje, kad jūs perkate matavimo prietaisą, todėl yra labai svarbu, kad jis matuotų ypač tiksliai, kitaip prasidės problemos automobilyje: padidėję kuro sąnaudos, padidėjąs dūmingumas, neoptimali trauka, per didelė CO emisija, ko pasekoje gadinamos kitos automobilio detalės - EGR vožtuvas, katalizatorius, lambda zondas ir t.t. Turėjome jau daug klientų, kurie norėjo sutaupyti, pirko kinietišką oro srauto matuoklį, bet po to vis tiek turėjo pirkti firminį...Net jeigu ir pasisektų, kad kinietiškas matuoklis veiktų neblogai, juo džiaugtis galite neilgai. Jis gali sugesti po savaitės, mėnesio ar net kelių dienų visiškai be jokios priežasties. Ne tos medžiagos ir ne tos technologijos naudojamos kinietiškų matuoklių gamybai...Originalus matuoklis gali sugesti greitai tik tada, jeigu yra statomas į netvarkingą automobilį ar dėl kitų priežasčių aprašytų šio straipsnio 3 punkte.

Suprantantiems angliškai, taip pat siūlome paskaityti:

Service information:

SI 0079 - osm problemos, defektavimas, tikrinimas.

SI 0098 - bandymas išvalyti gali visiškai sugadinti oro srauto daviklį.

SI 0099 - kartais EGR vožtuvo gedimas gali būti palaikytas netinkamu osm darbu.

SI 0100 - problemos išmetamųjų dujų recirkuliacijos (EGR) sistemoje.

Šio straipsnio autorius - įmonės savininkas Mindaugas Švedas.

Kopijuoti šiame straipsnyje pateikiamą informaciją ir naudoti komerciniais tikslais be autoriaus sutikimo ir be nuorodos į www.osm.lt - draudžiama pagal Lietuvos resp. autorių teisių apsaugos įstatymą.

    < >

 

Manufacturers part numbers and application details are used for reference purposes only.

Copyright © Oro srauto matuokliai ir kitos elektrinės dalys. All rights reserved.